Saturday, 19 January 2013

TIP UNTUK MENGURUSKAN BADAN CARA SELAMAT






Lebih dari 60% drp rkyt malaysia mgalami lebihan berat badan!!! Wow! Takutnyer! Kenapa jdi bgitu? Semuanye sbb kurang exercise tpi lebih makan sbenarnya. Remaja pon rmai yg gemuk. Kalau tgok di shopping2 complex adee jer yg gemuk (sy pon chubby gk tpi chomel jerr hehehe J) hohoho perasan jer.. k fokus ke arah title di atas..... ye pndang atas semua.. hehe.. gurau jer .. jom kita tengok ape yg boleh kita buat utk kurus..!!


©       Timbang berat badan dan tinggi sekarang!!!!!
©       Rekodkan dalam buku nota anda dan kira BMI. Kelaskan katogori berat badan anda di tahap mana.
©       Tentukan masa anda untuk dalam proses diet dan tarikh keramat dimana anda akan berjaya mendapatkan berat idaman. ( mcm tarikh exam dan persiapan sepanjang tempoh sblm exam lorr)
©       Beritahu kawan2, family, pakwe/makwe, cikgu, nenek, tok ki dll yg anda tengah berdiet. Ni supaya anda kekal bermotivasi semasa berdiet. Diorang boleh komen, kritik sesuka hati hahahah!
©       Rancang menu diet sendiri.. contoh kalau sblum nie makan 3 pinggan nasi stiap kali makan, kurangkan kepada 1 pinggan sahaja. Tpi make sure semua khasiat dan vitamin cukup a.k.a karbohidrat, proyein, vitamin, fibre dan mineral. Senang2 rujuk piramid makanan kat bwh ni [...]
©       Jgn lupa bersenam. Ini lah yg paling penting untuk kurus dan maintain kan berat. Wajib turun padang tiap2 hari taw.  Kalau susah sgt nak kekal konsisten, buat je jadual cam periodic table kimia tu.. ehh gurau je hehehe mcm jdual study korang dan tentukan aktiviti apa yang nk dilaksanakan stiap hari.
©       Ada 2 jenis senaman yg boleh diaplikasikan. Pertama senaman beban yg smolek2nya dilakukan bersama senaman kardiovaskular. Mula2 lakukan latihan beban selama 15-20minit diikuti dengan latihan kardiovaskular untuk 40-45 minit.
©       Lakukan senaman setiap hari beserta kawal makan.
©       JANGAN TINGGAL SARAPAN DAN MAKAN MALAM KERANA IA AKAN MEMBUAT ANDA BERTAMBAH GEMUK DAN BERPENYAKIT!!
©       Minum sekurang2 nya 8 gelas air sehari. Yang paling bagus try habiskan 2 botol air mineral 1500ml sehari. Amacam boleh ka?huhuhu
©       Satu lagi..... jgn memandai nk ambil pil kurus . nak gemuk mmg senang tpi nak kurus susah. Beli mmg mahal tpi keberkesanan diragui. Yg penting dapatkan nasihat doktor
©       Lebih kan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam makanan. Jgn sesekali anda makan makanan yg berlemak krim srta manis likat sebagai snek smentara menunggu waktu makan. A.k.a kek ising, aiskrim, kentang goreng, krim putar, puding..
©       Sebaiknya amalkan minum teh atau teh hijau. <3
©       Lebihkan sup daripada nasi. Itu lebih baik. Untuk senarai makanan rendah kalori . boleh search google atau www.livestrong.com utk mklumat lanjut. Korang kan ade wi-fi search jela kjp jek!

~SEMOGA BERJAYA SEMUA..

No comments:

Post a Comment