Saturday, 28 July 2012

8 JENIS MAKANAN YANG BERACUN TAPI KITA TIDAK MENYEDARINYA!!!!!!!!!!

Selama ini kita fikir yang sayur sayuran dan buah buahan yang kita makan setiap hari bukan sahaja berkhasiat tapi juga bagus untuk untuk perkembangan minda. Tapi tahukan kita bahawa bukan semuanya begitu. Ada yang mengandungi racun tersembunyi yang tidak kita sedari. Ni dia senarai 10 makanan yang mempunyai racun namun tidak kita ketahui

1) TOMATO
Siapa sangka tomato beracun? Walaupun buahnya tidak beracun namun daun dan batangnya mengandungi racun glykoalkohoid yg mengakibatkan sakit kepala dan gugup.Daun dan batang boleh digunakan untuk memasak tapi jgn sesekali memakannya kerana glyokoalkohoid adalah racun yang sangat kuat.

2)EPAL
Tahukah anda epal mengandungi racun cynide sianida walaupun sangat sedikit. Racunnya terletak di dalam biji epal. Epal boleh dimakan tapi jangan dimakan dalam kuantiti yang banyak kerana kuatir akan menyebabkan komplikasi.

3)CERI
Ceri sememanggnya enak dimakan dan cantik di buat hiasan. Tapi, tahukah anda buah ceri mengandungi racun hidrogen sianida. Jika pip buahnya terkunyah dan hancur dengan xsengaja maka racun ini akan terbebas keluar. Keracunan bahan ini mampu mengakibatkan kenaikan tekanan darah,jantung berdegup dengan laju dan  muntah serta kebingungan.

4)ALMUND
Biji-bijian ini sangat terkenal seluruh dunia. Namun begitu ia mempunyai racun yang sangat kuat. Jika xdibiarkan masak dengan sempurna, ia akan mengeluarkan racun nya yang bertoksik tu. Di banyak negara, almund dilarang jual hingga racunny dibuang.

5)KENTANG
Sebenarnya kentang beracun malahan daun dan batangnya juga beracun. Jika diperhatikan betul2 jika ada warna kuning kebiru2an tu adalah racun glykoalkohol. Ia boleh menyebabkan kematian.,Kematian juga tidak datang dengan cara drastik. pesakit akan lemas dan koma. Bahagian kentang yg dah ditumbuhi akar jangan di makan ye??

6)CILI
Siapa yang tak pernah makan cili? Cili adalah sayur kesukaan. Namun dalam cili ada sejenis racun iaitu capsaicin. Inilah membuatkan ia pedas. Namun begitu kimia ini sangatlah kuat malah ia kan mananggalkan cat,pepper spray

7)CENDAWAN
Ada  5000 hasil kajian  mungkin cendawan ni hanya mengakitkan dgn keracunan. Salah satu contoh ialah paper .... alpha amanitim

8)PLUDGE BRIDGE 
Ikan vertebrata yang paling ditakuti. Ikan ini sangat beracun dan boleh menyebabkan kematian dan darah tinggi.,

8 ARTIS KOREA YANG MATI KERANA MEMBUNUH DIRI

Walaupun cantik dan terkenal, artis2 ini tidak mendapat kegembiraan yang sepatutnya. Mereka memilih untuk mengakhiri hayat dengan membunuh diri sendiri. Berikut adalah 8 orang artis terkenal Korea Selatan yang mati muda kerana membunuh diri.


1) Jung Da Bin
Dia telah ditemui tergantung bilik apartment kekasihnya di Seoul. Kekasihnya menemui Jung dengan tali yang terlilit di lehernya. Peristiwa itu terjadi pada 10 Februari 2007

Tiada catatan yang ditemui. Tapi menurut blog nya, dia mengalami tekanan yang melampau. Berikut adalah kata2 mendiang sebelum ditemui mati
'semuanya sangat lengkap. saya marah tanpa sebab dan merasa saya akan gila. ini sangat menyakitkan. saya merasa sakit dan kepala saya sangat sakit hingga membuatkan saya menangis. saya seperti budak dan merasa saya telah kehilangan diri saya. di saat yang sama saya mendapat teguran. saya merasa tenang. tuhan sangat menyintai saya. tuhan membuat saya rasa penting dan memberi kekuatan kepada saya. dia mengangkat saya dan berkata saya akan baik baik saja. saya akan baik baik saja'

2) Lee Eun Joo
 Artis ini ditemui mati membunuh diri di apartment nya di Bundang Korea Selatan pada 25 Februari 2005 pada usia 24 tahun. Yang lebih memilukan mendiang membunuh diri setelah beberapa hari graduate dari Universiti Dankook.
Lee meninggal dengan cara memotong tangannya dan menggantung diri. Keluarga nya menyatakan bahawa punca kematian adlah kerana tekanan yang melampau dan gangguan mental. Selama ini artis itu mengalami imsomnia setelah membintangi adegan begil di ' The Scarlett Letter'
Sebelum meninggal dia sempat meberi pesan untuk ibunya dengan menggunakan darahnya sendiri.
'mama, saya minta maaf dan saya meyayangi kamu. saya ingin melakukan banyak hal. walaupun saya hidup, saya merasa tidak hidup. saya tidak mahu mengecewakan diri sendiri lagi. seronok punyai banyak wang. saya ingin mempunyai wang yang banyak'
Jenazah Lee telah dikremasi dan disimpan di ruangan bernama Goyang. Ratusan aktress dan aktor Korea datang menziarahi tempat persemadian terakhirnya.

3)U ;Nee 
Pada Januari 2007 Korea Selatan telah dikejutkan dengan kematian penyanyi dan pelakon terkenal yang menggantung dirinya di rumah nya di Seo-Gu. Ibunya mengatakan bahawa mendiang mengalami tekanan yang teramat sangat. Dia juga menderita di atas populariti yang di raihnya dan masalah peribadinya yang lain. Sebelum itu juga dia telahpun mengambil ubat-ubatan.

4)Woo Seong Yoon
Peristiwa ini sangat mengejutkan seluruh warga Korea kerana Woon mati disaat fenomena bunuh diri sedang hangat diperkatakan yang berlaku dalam kalangan artis. Dia telah tewas dengan dirinya sendiri pada usia 24 tahun.
Mendiang membunuh diri dengan cara menggantung diri di atas almari nya pada 27 April 2009. Penyebab kematiannya di katakan akibat tekanan perasaan yang melampau dan berpanjangan. Keluarganya memberitahu bahawa mendiang baru saja menjalani rawatan di hospital atas masalah tekanan tersebut namun Woon tidak sanggup lagi menghadapi tekanan dan mengambil keputusan yang drastik.

5)Jang Ja Yeon
Kematian aktress cantik ini sangat mengejutkan dunia hiburan Korea. Maklum saja, dia merupakan pendatang baru di dunia hiburan Korea tapi sudahpun tewas lalu membunuh dirinya di rumahnya. Bukan kematiannya yang menjadi isu besar tapi mendiang telah mengaitkan nama beberapa orang besar yang menyebabkan dia mengambil keputusan membunuh diri.
Dalam 7 catatan yang ditulis oleh bintang drama bersiri Boys Over Flower itu mengatakan betapa kejamnya dunia hiburan negara tersebut. Dia telah dipaksa menjadi hamba seks oleh orang2 kaya di sana semata-mata untuk menjamin kedudukannya sebagai artis terkenal.
Jang terkenal kerana menjadi bintang iklan. Semasa kematiannya, dia sedang menunggu 2 lagi filemnya untuk dipasarkan. Hampir 7juta peminat telah melayari laman web mendiang setelah kematiannya pada 7 Mac 2009

6)Park Yong Ha
Pelakon drama Winter Sonata ini telah menggantung dirinya dengan menggunakan kabel camcorder di rumahnya pada 30 Jun 2010. Park 32 membunuh diri kerana tidak tahan melihat ayahnya tenat di serang penyakit kanser perut. Park sangat sayangkan ayahnya dan merasa bersalah atas penyakit yang dihidapi oleh ayahnya. Park juga telah merawat ayahnya ketika sakit dengan berehat daripada kerjayanya yang sedang bersinar.

7)Song Ji Seon
Song meninggal pada 23 Mei 2011 setelah terjun dari tingkat 19 apartmentnya di Seoul. Sebelum terjun Song sempat twitt di laman twitter nya agar polis segera bergegas ke apartment nya tapi kemudian dia memadam statusnya itu. Setelah di selidiki Song membunuh diri kerana cinta. Dia mengaku mempunyai skandal asmara dengan pemain besbol , Im Taehoon. Namun Im menafikan dan menyebabkan Song sakit hati. Selepas kematian Song, Im telah dikecam hebat oleh peminat Song dan orang ramai

8)Chae Dong Ha
Chae telah ditemui mati di kediamannya pada 27 Mei 2011. Bekas ahli SG Wannabe ini membunuh diri kerana tertekan akibat kematian pengurusnya 2 tahun lalu kerana terhidu gas di sebuah bilik.
Chae telah menulis pesanan kepada pengurusnya yang berbunyi
'ini lah saat yang paling indah dalam hidupku yang lebih menarik dari ciuman pertama. pengurus pertamaku, rakan ku dan saudaraku. pada saat aku bertemu orang itu, aku telah menerima seluruh isi dunia. namun pada 9 Jun 2009 ia telah tiada. setengah hatiku masih hilang.masih. Hyung, anda harus bahagia oke? janji padaku bahawa anda akan bahagia........'






KEHEBATAN AYAT KURSI... KAUM WANITA WAJIB BACA!!!!

Kisah benar ini berlaku di Amerika.


Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di sana. 
Dia memakai tudung dan memiliki keperibadian terpuji.

Satu malam perempuan ini dalam
perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. 
Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang.
Jalan yang diambil pula agak tersorok dan
tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat,
berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa
takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan
berseorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. 
Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat KURSI dengan penuh pengharapan agar
Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu
bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. 
Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan
perempuan ini selamat sampai ke
rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki
yang tidak dikenali dekat lorong yang
dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih
yang dia lihat semalam adalah perogol
itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek
melalui kawad cam dan selepas siasatan
dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut
walhal dia keseorangan di masa tu,
tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak
tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta
kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol
tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke
tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you. One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah
pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar
penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi
yang dia baca malam itu.

PEMBUNUHAN TERKEJAM YANG PERNAH BERLAKU DALAM SEJARAH!!

Pada 22 November 1988, seorang gadis berusia 16 tahun bernama Junko Furuta telah diculik oleh empat orang lelaki. Furuta kemudian diseksa dengan cara yang paling kejam dan akhirnya mati selepas 44 hari menderita kesakitan yang tidak tertanggung.


Ketika kejadian, gadis kelahiran wilayah Misato, Saitama, Jepun ini sedang dalam perjalanan ke tempat kerja. Saat itulah empat samseng remaja tiba-tiba muncul dan menculik beliau. Kumpulan penjenayah itu kemudian melarikan Furuta ke Ayase yang terletak dalam wilayah Misato dan Adachi, Tokyo. Jarak wilayah Misato dan Ayase lebih kurang sejam perjalanan.

Di Ayase, Furuta disembunyikan dalam sebuah rumah milik salah seorang penculik terbabit bernama Kamisaku. Bagi mengelakkan perbuatan jenayah ini dihidu ahli keluarganya, Kamisaku memperkenalkan Furuta sebagai teman wanita kepada salah seorang kawannya.

Usaha melakukan kejahatan itu diteruskan dengan mengarahkan Furuta menghubungi ibu bapanya dan memberitahu mereka bahawa dia diperintah untuk meyakinkan orang tuanya bahawa dirinya selamat dan tidak berada dalam keadaan berbahaya.

Semasa dalam kurungan, anak dara ini banyak kali merayu kepada ibu bapa Kamisaku untuk membantu dirinya. Sedihnya, rayuan itu tidak diendahkan. Pernah beberapa kali juga dia cuba melarikan diri. Tetapi usahanya itu selalu tidak berjaya. Bertambah malang, Setiap kali dia ditangkap, gadis yang tidak bersalah ini akan disakiti dengan seksaan yang lebih dasyat. Berikut adalah seksaan-seksaan yang dilakukan terhadap Furuta.


Hari Pertama
  • Mangsa diculik dan dirogol lebih 400 kali oleh keempat-empat penculik.
  • Kebuluran dan kekurangan nutrisi.
  • Lipas dan air kencing sendiri adalah makanan dan minumannya.
  • Dipaksa melakukan onani.
  • Dipaksa berbogel di hadapan para penculik.
  • Dibakar dengan pemetik api.
  • Dubur dan kemaluaanya dimasukkan objek asing.

Hari Ke-11
  • Dipukul dengan berulang-ulang kali.
  • Mukanya diletakkan di lantai konkrit dan para penculik melompat di atas kepalanya.
  • Tangan diikat ke syiling dan badannya dijadikan beg penumbuk.
  • Darah memenuhi hidung dan hanya boleh bernafas melalui mulut.
  • Alat pengangkat berat dijatuhkan ke atas perutnya.
  • Muntah ketika minum air (perutnya sudah tidak dapat menerima makanan).
  • Ducucuh rokok di lengan kerana cuba melarikan diri.
  • Cecair mudah terbakar dicurahkan di atas kakinya, lalu terbakar.
  • Botol dimasukkan ke dalam dubur mengakibatkan kecederaan.

Hari Ke-20
  • Sukar berjalan kerana luka terbakar yang teruk pada kaki.
  • Dipukul dengan buluh.
  • Duburnya dimasukkan mercun dan kemudian dinyalakan.
  • Tangan dihempap dengan objek berat dan kukunya dipecahkan.
  • Dipukul dengan kayu golf.
  • Rokok dicucuh ke dalam kemaluan.
  • Dipukul dengan batang besi berulang kali.
  • Dipaksa tidur di balkoni pada musim sejuk.
  • Batang besi pemanggang ayam dimasukkan ke dalam kemaluan dan dubur mengakibatkan pendarahan teruk.

Hari Ke-30
  • Lilin panas dititskan di muka.
  • Kelopak mata dibakar menggunakan pemetik api.
  • Bahagian dadanya dicucuk jarum.
  • Puting buah dada kiri dipotong dan dihancurkan dengan playar.
  • Mentol lampu yang panas dimasukkan ke dalam kemaluan.
  • Pendarahan teruk pada kemaluan akibat dimasukkan gunting.
  • Mengalami kesukaran membuang air kecil.
  • Mengambil satu jam untuk turun dan pergi ke tandas kerana mengalami kecedaraan yang teruk.
  • Gegendang telinga mengalami kerosakan yang teruk.
  • Saiz otak mengecut.

Hari Ke-40
  • Merayu kepada penculik supaya membunuh saja dirinya.

Hari Ke-44
  • Penculik bertindak memukulnya dengan pemberat kerana bengang dengan alasan kalah Mahjung. Akibatnya, darah keluar mencurah-curah dari hidung dan mulutnya. Tidak cukup dengan itu, mereka mencucuhkan api lilin ke arah muka dan matanya.
  • Minyak dicurahkan pada kaki, ketiak dan perutnya dan kemudian dihidupkan api. Penyeksaan terakhir ini dilakukan selama dua jam.
  • Keesokannya, dia menghembuskan nafas terakhir seorang diri dengan keadaan yang nazak. Tiada apa yang dapat menandingi 44 hari penderitaan yang ditanggungnya selama ini.