Tuesday, 12 February 2013

KENAPA SUSAH SANGAT NAK BERSABAR NI??






Bismillah hirrahman nirrahim.. 


Assalamualaikum semua. What a day! Jom ucapkan alhamdulillah tanda syukur kpd Allah SWT sebab masih memberi kita masa untuk bernafas dan hidup di bumi dia. Sebab bila kita bersyukur, kita ucap alhamdulillah, kita pasti ingat Allah. Bila kita ingat Allah haaaaa, Allah bagi pahala. Mashaa Allah! Betapa pemurahnya Allah SWT beri kita pahala dengan hanya mengingatinya. Tapi xramai yang ingat dia. Ramai yang ingat dia masa kita susah je. Bukan sekadar kenyataan, tapi memang realiti! Kalau nak bagi contoh saya taknak bagi contoh yang jauh2. Kita boleh tengok orang-orang kaya..... yang suka pergi disco berbanding solat jemaah di masjid. Adakah mereka ni tiba2 je berdoa dalam disco tu angkat tangan dan menyebut Alhamdulillah atas nikmat yang Allah bagi? Mesti pelik kn? Jadi tu lah.... kadang2 kita tengok orang pakai songkok, kopiah ni pastu masuk masjid pulak.. kita cebikkan bibir kita ni. Dah lah buat macam tu cakap macam2 lah pulak. Riak lah, nk menunjuk lah.,. mashaa allah! Niat dia ikhlas ke tidak tu urusan Allah. Kita tak da hak nak menilai ibadat orang ikhlas ke tak. Tu urusan Allah. Janganlah kita jadi orang yang melampau batas. Sebab Allah benci orang yang melampau batas.

Sabar? Apa sebenarnya sabar ni? Bila kita tanya 1000 orang akan adalah 1001 jawapan berbeza. Ada je orang bagi 2 jawapan berbeza. Pengertian sabar pada hemat saya ni apabila kita tenang dan selalu bergantung pada Allah bila diuji. Bukan asyik bergantung pada orang lain sebab manusia ni ada had kesabaran jugak betul tak? Sekali dua tak mengapalah. Tapi kalau dah setiap hari kawan mengadu benda yang sama, naik boring jugak. Lama2 marah lah dia. Tpi kalau kita mengadu kat Allah, Allah tak boring ke? Allah marah ke? Tidak. Allah tak marah langsung. Allah suka. Allah tak suka orang yang bila ada masalah tak mengadu padanya sebab tu lah manusia yang ego. Tak mahu merendah diri kepada dia. Tak mahu berdoa pda dia agar diberikan jalan penyelesaian terbaik. Malah orang lebih suka mengadu kepada kaunselor atau guru... kawan maybe.. dia ingat semua masalah kawan boleh selesai kot kan.... ikut dia lah... tapi cepat2 lah bertaubat.

“bila ada masalah, tak perlu pening kepala fikir jalan penyelesaian. Allah cuma nak kita sabar dan solat.”

Ya saya setuju dengan statement ni. Sebab memang dah terbukti keberkesanannya pada diri saya. Adalah satu hari ni ditakdirkan kawan saya di matrikulasi... dia sentap beg saya dan telah membuatkan saya tertarik kebelakang dan bahu saya sakit lah sikit. Saya pandang wajah dia. Bercampur rasa marah+geram+malu... agak2 apa hasilnya? Kalau nak gaduh eh boleh je.... saat tu juga saya gduh marah2 dia. Tapi... tatkala syaitan bisikkan kata2 godaan suruh saya marah budak ni... tiba2 hati saya terdetik.. ‘sabar..sabar. dia tak sengaja kot nak buat cam tu. ‘ agak2 mana kita pilih? Saya pun pandang muka dia dengan wajah yang masam dan bibir beransur2 senyum. Sy pon mengambil langkah memberitahu dia dengan nada suara bergurau. Rupa2 nya dia tak tahu yang dia telah menyakiti saya dan tidak sengaja pon. Apa terjadi kalau saya marah dia? Terlerai lah persahabatan kami yg terbina tu. Bukankah tu kesan buruk?

Allah ni maha bijaksana dan maha mengetahui sebenrnya. Dia datangkan ujian dari pelbagai cabang. Tujuannya satu je. NAK UJI SEKUAT MANA IMAN KITA. Macam exam/ test di sekolah... kita study , ulangkaji sampai tak tidur malam. Siang malam pon study je. Biasalah exam kan. Apatah lagi pelajar universiti lagiilah... tapi ramai tak yg study untuk ujian Allah? Ramai tak yang sedar yang Allah pon adakan ujian untuk kita? Ramai yang tahu ujian Allah tu ada tapi ramai yang tak sedar yang ujian Allah tu boleh muncul dalam pelbagai bentuk. Dan ramai yang tak study dalam usaha untuk lulus dalam ujian Allah ni. Bagi saya orang yang betul2 pandai bukanlah manusia yang bijak dalam mathematics, sastera, biologi atau ekonomi asas..  bukanlah manusia yang menang anugerah nobel berkali2... tapi manusia yang lulus ujian Allah yakni manusia penyabar. Jadi saya tak kisah pon tengok orang tu bijak tapi tak peduli hukum hakam. Bukanlah saya ni pandai sangat tapi tu prinsip yang saya simpan kemas2 di hati sy. Saya kawan semua orang baik pandai atau bodoh. Tapi tulah.... sy rasa awak faham maksud sy kan? Sebab bijak dan bodoh tu adalah ujian. Bergantung pda mereka macamana mereka memahami konsep ujian Allah tu. Sebab bagi manusia yg faham, mereka pasti berbahagia.dan tiada istilah putus asa mahupun riak dalam hatinya.

Kadang2 orang tak sedar bila marah mereka akan turut mengangkat tangan dan kaki. I mean pukul memukul lah. Orang pemarah/ panas baran misalnya. Saya pernah mendengar dari seorang sahabat..panas baran ni merupakan penyakit jiwa. Eh macam penyakit gila ke? Oh, tidak! Orang panas baran bukannya gila atau sewel tapi mereka mempunyai penyakit dalam hatinya. Yakni tak dapat mengawal marah sedangkan marah itu merupakan jalan mudah bagi syaitan laknatullah untuk menggoda manusia agar bertindak luar batas  seperti amok dan bunuh diri. Kepada yang ingin membaca tentang artis korea yg mati akibat membunuh diri klik sini <   > sebab tu entry lama takut ada yang tak sempat baca. Tu salah satu daripada kelaknatan Allah. Barangsiapa yang mati membunuh diri didunia ni, nanti di neraka dia akan diseksa dengan penyebab kematiannya selamanya. Contohnya dia mati terjun dari tingkat 30, dia akan terjun berulang2 kali di neraka. Betapa seksanya azab Allah. Jadi penyelesaian bagi orang pemarah ni bersabar dan beristighfar. Bila kita berhadapan dengan orang yang pemarah.. panas baran, kita perlu bijak menangani nya. Jangan lawan cakapnya, iya kan saja dan bila dia sudah hilang marahnya bolehlah berbincang cara diplomatik. Tapi apa pula yang harus dilakukan sekiranya kita yang marah?

‘ sekiranya sedang berdiri, maka duduklah. Sekiranya duduk masih belom mampu meredakan kemarahan, berbaringlah yakni mengiring. Jika itu juga tidak mampu meredakan marah dan sakit hati maka penyelesaian terakhir adalah WUDUK.’

Sememangnya benar! Api amarah itu datangnya dari syaitan. Maka dengan berwuduk (air) api kemarahan itu akan dapat dipadamkan. Tu salah satu cara kita bersabar daripada marah. Rasulullah SAW merupakan manusia yang paling penyabar. Hal ini telah dibuktikan dengan peristiwa kematian saidina Hamzah ra yg merupakan asadullah (singa Allah) yg telah syahid dan mayatnya telah dibelah dan hatinya telah dikeluarkan oleh Hindun bt Utbah dan digigitnya hati tersebut kerana dendam. Rasulullah sangat berduka dengan kejadian tersebut dan ingin menuntut bela atas kematian Saidina Hamzah namun turunlah sepotong ayat iaitu:

Maka Nabi Muhammad telah memilih untuk bersabar dan membatalkan hasrat untuk menuntut bela ke atas penganiyaan mayat Saidina Hamzah itu.

Kita umat Muhammad dan hamba Allah wajib mencontohi penghuni kita itu. Namun pada hemat saya ramai yang gagal untuk melakukan sedemikian. Sememangnya Rasulullah itu sempurna namun tidak salah untuk kita cuba menjadi seperti dia bukan? Jadi banyakanlah beristighfar kepada Allah mudah-mudahan Allah pelihara kita daripada godaan iblis dan memelihara sifat sabar dalam diri kita. InshaaAllah

No comments:

Post a Comment