my LADY BUGS..

Saturday 28 July 2012

8 JENIS MAKANAN YANG BERACUN TAPI KITA TIDAK MENYEDARINYA!!!!!!!!!!

Selama ini kita fikir yang sayur sayuran dan buah buahan yang kita makan setiap hari bukan sahaja berkhasiat tapi juga bagus untuk untuk perkembangan minda. Tapi tahukan kita bahawa bukan semuanya begitu. Ada yang mengandungi racun tersembunyi yang tidak kita sedari. Ni dia senarai 10 makanan yang mempunyai racun namun tidak kita ketahui

1) TOMATO
Siapa sangka tomato beracun? Walaupun buahnya tidak beracun namun daun dan batangnya mengandungi racun glykoalkohoid yg mengakibatkan sakit kepala dan gugup.Daun dan batang boleh digunakan untuk memasak tapi jgn sesekali memakannya kerana glyokoalkohoid adalah racun yang sangat kuat.

2)EPAL
Tahukah anda epal mengandungi racun cynide sianida walaupun sangat sedikit. Racunnya terletak di dalam biji epal. Epal boleh dimakan tapi jangan dimakan dalam kuantiti yang banyak kerana kuatir akan menyebabkan komplikasi.

3)CERI
Ceri sememanggnya enak dimakan dan cantik di buat hiasan. Tapi, tahukah anda buah ceri mengandungi racun hidrogen sianida. Jika pip buahnya terkunyah dan hancur dengan xsengaja maka racun ini akan terbebas keluar. Keracunan bahan ini mampu mengakibatkan kenaikan tekanan darah,jantung berdegup dengan laju dan  muntah serta kebingungan.

4)ALMUND
Biji-bijian ini sangat terkenal seluruh dunia. Namun begitu ia mempunyai racun yang sangat kuat. Jika xdibiarkan masak dengan sempurna, ia akan mengeluarkan racun nya yang bertoksik tu. Di banyak negara, almund dilarang jual hingga racunny dibuang.

5)KENTANG
Sebenarnya kentang beracun malahan daun dan batangnya juga beracun. Jika diperhatikan betul2 jika ada warna kuning kebiru2an tu adalah racun glykoalkohol. Ia boleh menyebabkan kematian.,Kematian juga tidak datang dengan cara drastik. pesakit akan lemas dan koma. Bahagian kentang yg dah ditumbuhi akar jangan di makan ye??

6)CILI
Siapa yang tak pernah makan cili? Cili adalah sayur kesukaan. Namun dalam cili ada sejenis racun iaitu capsaicin. Inilah membuatkan ia pedas. Namun begitu kimia ini sangatlah kuat malah ia kan mananggalkan cat,pepper spray

7)CENDAWAN
Ada  5000 hasil kajian  mungkin cendawan ni hanya mengakitkan dgn keracunan. Salah satu contoh ialah paper .... alpha amanitim

8)PLUDGE BRIDGE 
Ikan vertebrata yang paling ditakuti. Ikan ini sangat beracun dan boleh menyebabkan kematian dan darah tinggi.,

2 comments:

  1. wah nice info.mai baru tahu pasal semua ni.terkejut gak..

    ReplyDelete
  2. sy pon sama kak mai... sekarang nie berhati2 la nk makan :)

    ReplyDelete